Lehdistötiedotteet

Lähettäjä: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Lähetetty: torstai 2. helmikuuta 2023 12.50
Vastaanottaja: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Aihe: Tiedote, Suomen MP-kauppiaat: "Miksi moottoripyöriä sorsitaan verotuksessa edelleen?"

 

Tervehdys

 

Ohessa Suomen MP-kauppiaiden tiedote koskien moottoripyörien autoverotusta, jossa on vakavia epäkohtia. Ensinnäkin autojen autoverotus on päästöpohjaista, kun taas pienipäästöisempien moottoripyörien verotus ei perustu päästöihin. Samoin sähköautot on juuri vapautettu autoverosta, sähkömoottoripyöriä ei. Tarvitaan nopeita toimenpiteitä moottoripyörien verotuksen uudistamiseksi ja tasa-arvoistamiseksi.

 

Tiedote alla tekstimuotoisena ja liitteenä Word-muodossa. Lisäksi moottoripyörien ja autojen autoverotusta koskeva vertailu, jonka on tehnyt Suomen Motoristit ry. eli SMOTO.

 

Motouutiset.fi hoitaa MP-kauppiaiden tiedotusta toimeksiantona.

 

Kiitos.

 

Terveisin

Erkki Mäki

päätoimittaja

 

www.motouutiset.fi

www.facebook.com/motouutiset

www.twitter.com/motouutiset

mobile +358 40 584 6240

 

"Miksi moottoripyöriä sorsitaan verotuksessa edelleen?"

"Moottoripyörien verokohtelu on puhuttanut motoristeja jo vuosien ajan – eikä turhaan, sillä pienipäästöisemmät tai jopa päästöttömät moottoripyörät joutuvat kovemman autoverotuksen kohteiksi kuin suuripäästöisemmät autot, vaikka jälkimmäisiä verotetaan päästöjen mukaan," ihmettelee Suomen Mp-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg. "Jopa sähkömoottoripyöristä maksetaan autoveroa, vaikka sähköautoista ei".

"Hallitus päätti juuri vapauttaa sähköautot autoverosta kokonaan, mutta sähkömoottoripyörien autovero säilytettiin. Onko tämä oikeaa, tasa-arvoista verokohtelua?" Anu Åberg kyselee. "Varsinkin kun muistaa, että suomalaislähtöinen sähkömoottoripyörävalmistaja Verge on juuri saamassa käyntiin tuotantoaan Tallinnassa. Verge on niin hieno laite, että se pitäisi saada tähdittämään Tom Cruisen ajokkina seuraavaa Mission Impossible -elokuvaa sen sijaan, että sen omistamisesta sakotetaan autoverolla."

Moottoripyörien autovero on jäänne menneiltä ajoilta, joka voitaisiin joko poistaa kokonaan, tai muuttaa päästöperustaiseksi, kuten autoillakin. Suhteessa autojen määrään moottoripyöriä on vähän, ehkä kymmenesosa, noin 280 000. Silloin verolla ei ole valtiovallan toiminnan kannalta suurtakaan merkitystä, moottoripyörän hankintaa pohtivalle vaikutus on paljon suurempi, Suomen Mp-kauppiaat uskoo.

"Jos moottoripyörän hinnasta otettaisiin autovero pois tai vaihdettaisiin se päästöpohjaiseksi, uusien pyörien hinnat laskisivat, jolloin niiden hankinta olisi edullisempaa. Se kiihdyttäisi uusien teknisesti turvallisempien ja vähäpäästöisempien moottoripyörien hankkimista, Anu Åberg uskoo.

Suomalaisten käytössä oleva moottoripyöräkanta on ikääntynyttä, pyörien keski-ikä on 19,1 vuotta.

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna 3800 uutta moottoripyörää. Luvussa on kasvua edellisvuodesta noin 2 prosentin verran. Tulos on kohtuullinen, kun otetaan huomioon pyörien saatavuusongelmat ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Päästöperusteinen moottoripyörien verohinnoittelu nostaisi uusien moottoripyörien, varsinkin pienempien, kaupunkiliikenteeseen sopivien ja erittäin pienipäästöisten mallien kysyntää.

"Myös sähkömoottoripyöräpuolen kysynnän murros on näkyvillä. Kun aiempina vuosina niitä on myyty muutamia kappaleita, viime vuonna niitä meni kaupan noin 30. Verotuksen keventäminen kasvattaisi työ- ja koulumatkaliikenteeseen sopivien sähköisten mallien myyntiä varmasti," Anu Åberg uskoo.

Toinen pienempiä päästöjä kohti vievä toimenpide olisi muuttaa ajokorttilainsäädäntöä siten, että B-kortilla voisi ajokokeen jälkeen ajaa A1-korttia vaativilla moottoripyörillä, käytännössä siis kevytmooottoripyöräluokan pienipäästöisillä laitteilla tai vastaavilla sähkömoottoripyörillä ja -skoottereilla.

"Moni auto jäisi työ- ja koulumatkalla kotiin, ja korvattaisiin sähkö- tai bensakevarilla, mikä ajokorttilainsäädäntö ja autoverotus sen sallisivat, Anu Åberg uskoo. "Se pienentäisi liikenteen päästöjä merkittävästi valtakunnallisestikin".

Suomen Mp-Kauppiaat odottaakin valtiovallalta ja kansanedustuslaitokselta nopeita toimia autoverotuksen uudistamiseksi ja tasa-arvoistamiseksi moottoripyörien osalta.

"Pian järjestetään eduskuntavaalit. Kysythän kansanedustajaehdokkaaltasi, miten tämä suhtautuu moottoripyörien verotukseen, ja jos hän pääsee läpi, muistathan kysyä, mitä tämä on tehnyt asian hyväksi, Anu Åberg kehottaa.

Lisätietoja: Anu Åberg, puheenjohtaja, Suomen MP-kauppiaat puh. 040 558 9911. E-mail anu.aberg@tuusmotor.fi

Liite: Suomen Motoristit ry:n, SMOTOn taulukko moottoripyörien ja autojen autoverotuksen epäsuhdasta päästöjen suhteen. Ei sisällä sähköajoneuvoja.

 

 

Lähettäjä: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Päiväys: 4. elokuuta 2022 klo 12.37.28 UTC+3
Vastaanottaja: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Aihe: Tiedote, Suomen MP-kauppiaat: Tuusula panostaa nuorten mopoilijoiden turvallisuuteen kouluissaan



Tervehdys

 

Ohessa Suomen MP-kauppiaiden tiedote. Se koskee Tuusulan kunnan päätöstä siirtyä käyttämään kouluissaan sellaisia oppilaille tarkoitettuja kaappeja, joihin mahtuu myös mopo- tai mp-kypärä. Kypärät ovat lukitsemattomissa tiloissa alttiina ilkivallalle, joka voi vaarantaa omistajansa hengen ajotilanteessa.

 

Teksti alla, mutta myös liitteenä Word-muodossa.

 

Liitteenä lisäksi kaksi kuvaa. Mikäli tarvitsette resoluutioltaan suurempia kuvia, ilmoittakaa joko puhelimitse tai meilillä.

 

Motouutiset hoitaa Suomen MP-kauppiaiden tiedotusta toimeksiantona.

 

Terveisin

Erkki Mäki

päätoimittaja

 

www.motouutiset.fi

www.facebook.com/motouutiset

www.twitter.com/motouutiset

mobile +358 40 584 6240

 

 

Suomen MP-kauppiaat ry.

 

 

Tiedote, 4.8.2022                                                                                                                                                          Julkaisuvapaa

 

Tuusula panostaa nuorten mopoilijoiden ja motoristien turvallisuuteen kouluissaan

 

Tuusulan kunta on ryhtynyt huomioimaan yhä voimakkaammin nuorten turvallisuuden myös kouluoloissa. Kaupungin uusiin kouluihin tulee kaapit, joihin mahtuvat mopoilijoiden, kevytmoottoripyöräilijöiden ja motoristien kypärät.

 

Koululaisten käyttöön tarkoitetut kaapit ovat perinteisesti olleet juuri sen verran liian kapeita, ettei kypärä ole mahtunut niiden sisälle. Kypärän on voinut laittaa korkeintaan kaapin päälle talteen siten, että on kiilannut leukahihnan oven väliin. 

 

Kypärä on kuitenkin ollut alttiina ilkivallalle, hihna on saatettu katkaista ja kypärä varastaa.  Tämän vuoksi oppilaat ovat joutuneet kantamaan niitä mukanaan tai jättämään käytäville.

 

Nyt Tuusulassa on päätetty, että uusia kouluja rakennettaessa tai vanhoja kaappeja uusittaessa varmistetaan, että kaapit ovat riittävän tilavia kypäröille, jotta ne saa turvaan varkauksilta ja ilkivallalta.

 

Esimerkiksi oheisen kuvan uuteen Monio koulu- ja kulttuurikeskukseen tulee mopolijoiden ja motoristien kannalta oikein mitoitetut kaapit.

 

Suomen Mp-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg toivoo trendin leviävän muidenkin kuntien kouluhankkeisiin. 

 

– Kypärän mahtuminen kaappiin voisi olla jatkossa oletusarvo oppilaiden käyttöön tarkoitettuja kaappeja ja niiden mitoituksia päätettäessä, Åberg pohtii.

 

– Kyse on pienestä, mutta suuresta asiasta: ajaminen ilkivallan kohteeksi joutuneella kypärällä voi olla suuri riski. Vaikka kypärä olisi jätetty varastamatta, niin jos sitä on kolhittu, niin se voi rikkoa kypärän suojavaikutuksen. Tai jos sen leukahihna katkaistaan, niin hihnattomalla kypärällä ajaminen on hengenvaarallista, koska kypärä voi onnettomuudessa lentää päästä.

 

– Tuusulan kunta on tehnyt esimerkillisen hyvän päätöksen, Anu Åberg päättää.

 

Kuvatekstiehdotus: 

 

Kuvassa vasemmalta Tuusulan kunnan kansliapäällikkö Virpi Sailas, joka on ollut myötävaikuttamassa kypärämyönteiseen päätökseen Tuusulassa, päätökseen tyytyväinen nuori tuusulalainen koululainen ja mopoilija Patrik Åberg sekä MP-Kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg.

 

Lisätietoja:                      Anu Åberg, puheenjohtaja, Suomen MP-kauppiaat puh. 040 558 9911,                                                            anu.aberg@tuusmotor.fi

 

 

Liitteet:                             Kaksi valokuvaa.

 

Tiilimurskantie 5

61600

Jalasjärvi

Finland

Lausunto nuorten liikkumisesta 21.12.2021

Suomen MP-kauppiaat on antanut lausuntonsa liikenneministeriölle ajokorttilain muuttamiseen liittyviin teknisiin
vaatimuksiin. Lausunnossaan se korostaa sitä, että nuorisolla on jo käytettävissään laaja
valikoima erilaisia ajoneuvoja – joten sillä ei voi perustella nuorten autoistumisen tarvetta.

PDF-tiedostoMP-kauppiaat Lausuntotiedote 17122021.pdf (112 kB)
Lausunto nuorten liikkumisesta 2021-11

 

Lähettäjä: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Lähetetty: tiistai 21. joulukuuta 2021 14.33
Vastaanottaja: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Aihe: Tiedote: Suomen MP-kauppiaiden mielestä kaikki 17-vuotiaat eivät tarvitse B-korttia - perusteena turvallisuus

 

Tervehdys

 

Ohessa Suomen MP-kauppaiden tiedote koskien ajokorttiuudistukseen liittyvää lausuntoa. MP-kauppiaiden mielestä turvallisuuskysymykset eivät puolla sitä, että kaikkien 17-vuotiaiden pitäisi saada ajokortti. Samalla nuorilla on joukko muita vaihtoehtoisia liikennevälineitä käytettävissään.

 

Liitteenä tiedotteen teksti ja tilasto sekä alkuperäinen lausunto sekä liikenteessä kuolleiden tilasto kuvana. Alla sama tekstimuotoisena.

 

Motouutiset hoitaa MP-kauppiaiden tiedotusta toimeksiantona.

 

Terveisin

Erkki Mäki

päätoimittaja

 

 

 

 

 

 

Tiedote, julkaisuvapaa

 

Suomen MP-kauppiaiden mielestä kaikki 17-vuotiaat eivät tarvitse B-korttia - perusteena turvallisuus

 

Suomen MP-kauppiaat on antanut lausuntonsa ajokorttilain muuttamiseen liittyviin teknisiin vaatimuksiin. Lausunnossaan se korostaa sitä, että nuorisolla on jo käytettävissään laaja valikoima erilaisia ajoneuvoja – joten sillä ei voi perustella nuorten autoistumisen tarvetta.

 

Suomen MP-kauppiaat ei puolla näkemystä siitä, että kaikille 17-vuotiaille pitäisi myöntää B-ajokortti. 

 

Nuorilla on käytettävissään liikkumiseen sähköpyörä, mopo, mopoauto, traktorimönkijät ja kevytmoottoripyörä, joten autoistumisen tarvetta ei voi perustella laitevalikoiman vähäisyydellä.

 

Kyseiset ajoneuvot eivät myöskään tapahtuneiden vahinkojen perusteella häpeä autoille. Sen lisäksi näissä vahingoissa ikäluokat 18-15 ovat korostetusti edustettuina. Nuorille tapahtuvista liikennekuolemista kaksi kolmasosaa on sattunut autoilla.  

– Nuorten liikkumista henkilöautoilla perustellaan nuorten liikenneturvallisuuden parantumisella, mutta tilastot eivät tue tätä näkemystä, toteaa Suomen MP-kauppiaiden puheenjohtaja Anu Åberg.

 

- Tämän vuoksi suhtaudumme varauksella siihen, että kaikille 17-vuotiaille myönnettäisiin mahdollisuus suorittaa B-ajokortti. Tilastojen valossa nuorille autoilijoille on tapahtunut kuolonkolareita suhteellisesti enemmän kuin mopoilijoille, mopoautoilijoille ja traktorimönkijäkuskeille. 

 

Auto on ylivoimaisesti vaarallisin ajoneuvo jalankulkijoille: 80%:ssa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on osallisena autoilija (LVK tilasto). Mopoilijoillekin sattuu yhteentörmäyksiä kevyen liikenteen kulkemilla taajama-alueilla, mutta mönkijöille ja moottoripyöräilijöille juurikaan ei. Polkupyöräilijöiden kuolintilastot taasen heijastelevat jalankulkijoiden tilastoa: onko autosta hankalampi havainnoida ympäristöään kuin mönkijästä tai moottoripyörästä? 

 

Liikenneturvallisuuden kannalta mitä kevyempi ja pienempi ajoneuvo sitä epätodennäköisemmin kuljettaja aiheuttaa muille tiellä liikkujille vahinkoa. Myöskään päihteet ja kyytiläiset eivät kevyemmissä ajoneuvoissa näyttele yhtä suurta roolia kuin autossa.

 

Tilastollisesti autoilevat nuoret korostuvat rattijuopumustilastoissa verrattuna mopoilijoihin, mönkijöihin ja mopoautoihin. Osatekijänä lienee autoilijan mukana kulkeva kaveriporukka. Nuori kuljettaja, jolla muutenkin on keskittymiskyvyn kanssa haasteita, häiriintyy helposti matkustajamäärän kasvaessa. 

 

MP-kauppiaat haluaa myös korostaa sitä, että nuorten autoistumista suosimalla viedään ilmastotavoitteita juuri vastakkaiseen suuntaan kuin pitäisi. Muualla Euroopassa moottoroidut kaksipyöräiset nähdään ratkaisuna ilmastotavoitteiden saavuttamiseen ja ruuhkien pienentämiseen.

 

– Tähän myös liittyy tavoitteemme mahdollistaa B-ajokortin omaaville A1- eli kevytmoottoripyörän tai skootterin ajo-oikeus, Anu Åberg korostaa. – Kyseessä on hyvä työmatka-ajoneuvo, joka vie vähemmän tilaa liikenteessä ja pysäköitäessä.

 

Liikenneturvallisuustavoitteiden nuorten keskuudessa MP-kauppiaat ehdottavat liikennekasvatuksen määrän kasvattamista yläasteen kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla.

 

Lisätietoja:          puheenjohtaja Anu Åberg, Suomen MP-kauppiaat ry., 040 558 9911.

 

Liitteet:                 Suomen MP-kauppiaiden lausunto

 

 

 

LAUSUNTO                                                           

 

16.11.2021

 

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/8292/2021

 

MP-Kauppiaat ry. kiittää mahdollisuudesta lausua laiksi ajokorttilain muuttamiseksi liittyviin teknisiin vaatimuksiin. Nyt kun on kyseessä erityisesti nuorten liikkumiseen liittyvä lausunto, tahtoisimme tuoda esille, että alamme kauppiaat ovat palvelleet Suomen nuorten liikkumisen tarpeita jo vuosikymmeniä. Meillä onkin kattava näkemys siitä, miten nuoret käyttäytyvät ajoneuvojensa kanssa.

 

1)                       Ajoneuvokanta

Tahtoisimme tuoda esille, että Suomen nuorisolla jo nykyisellään käytettävissä laaja valikoima erilaisia välineitä liikkumiseen: sähköpyörä, mopo, mopoauto, traktorimönkijät ja kevytmoottoripyörä. Nuorten autoistamisen tarve ei siis kumpua laitevalikoiman puutteesta.

 

Jos on kyse sääolosuhteilta suojautumisesta niin markkinoilla on jo valmiina turvakaarellisia, lämpöhytillisiä traktorimönkijöitä, jotka ovat nopeusrajoitettuja, apukuskien paikkamäärä on rajoitettu, hyvä näkyvyys hytistä, on sään suoja ja laite kulkee myös haja-asutusalueiden auraamattomillakin teillä.

 

2)                       Tilastot

Vahinkotilastojen valossa edellä mainitut ajoneuvot eivät häpeile autoilulle.

 

Eri ajoneuvoluokkien liikennekuolemat lukujen valossa:

Mopo                              2020 2kpl, 2019 3kpl, 2018 3kpl, 2017 5kpl, 2016 5kpl 

MP                                          2020 20kpl, 2019 25kpl, 2018 24kpl, 2017 13kpl, 2016 17kpl 

Polkupyörä             2020 31kpl, 2019 23kpl, 2018 21kpl, 2017 23kpl, 2016 26kpl

Auto                                        2020 126kpl, 2019 123kpl, 2018 146kpl, 2017 133kpl, 2016 150kpl

Jalankulkija            2020 22kpl, 2019 15kpl, 2018 25kpl, 2017 27kpl, 2016 29kpl

 

Näissä vahingoissa ikäluokat 18-25 korostetusti edustettuina. 

 

Tieliikenneonnettomuuksissa 18-25 vuotiaiden kuolemien määrä vuosina 2003-2021 on pienentynyt 70%:lla. Kehitys on oikeansuuntainen. Nuorille tapahtuvista liikennekuolemista 2/3 on sattunut autolla. 

Nuorten liikkumista henkilöautolla perustellaan nuorten liikenneturvallisuuden kasvulla: tilastot eivät tue tätä näkemystä. 

 

3)                       Ajoneuvon merkitys

Suhtaudumme varauksella siihen, että kaikille 17-vuotiaille myönnetään autokortti. Tilastojen valossa nuorille autoilijoille on käynyt kuolonkolareja suhteellisesti enemmän kuin esim. mopoilijoille, mopoautoilijoille ja traktorimönkijäkuskeille. 

Auto on tilastojen valossa ylivoimaisesti vaarallisin ajoneuvo jalankulkijoille: 80%:ssa jalankulkijan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on autoilija osallinen (LVK tilasto). Mopoilijoillekin kyllä sattuu yhteentörmäyksiä kevyen liikenteen kulkemilla taajama-alueilla, mutta mönkijöille ja moottoripyöräilijöille juurikaan ei. Polkupyöräilijöiden kuolin tilastot taasen heijastelevat jalankulkijoiden tilastoa: onko autosta hankalampi havainnoida ympäristöään kuin mönkijästä tai moottoripyörästä? 

 

Liikenneturvallisuuden kannalta mitä kevyempi ja pienempi ajoneuvo sitä epätodennäköisemmin kuljettaja aiheuttaa muille tiellä liikkujille vahinkoa.

Nuorten liikenneturvallisuudesta puhuttaessa toivoisimmekin, että siinä huomioitaisiin tehokkaammin myös ilman moottoroitua ajoneuvoa tiellä liikkuvat lapset ja nuoret.

 

4)                       Päihteet

Kyytiläiset ja alkoholi eivät myöskään pääse näissä kevyemmissä ajoneuvoissa näyttelemään yhtä suurta roolia kuin autossa. Tilastollisesti autoilevat nuoret korostuvat rattijuopumustilastoissa verrattuna mopoilijoihin, mönkijöihin ja mopoautoihin. Osatekijänä lienee autoilijan mukana kulkeva kaveriporukka. Nuori kuljettaja, jolla muutekin on keskittymiskyvyn kanssa haasteita, häiriintyy helposti matkustajamäärän kasvaessa. 

 

5)                       Suomi ja ilmastotavoitteet

Mahdollistamalla kaikille henkilöautokortti 17-vuotiaana menevät ilmastotavoitteet väärään suuntaan. Muualla Euroopassa on tunnustettu, että 2-pyöräiset ja kevyemmät ajoneuvot ovat osa ilmaston päästöratkaisua.

2-pyöräisen pelkät ajamisesta koituvat päästöt ovat pienemmät kuin autoilun, valmistusmateriaalin osuus on noin 1/40 verrattuna autoon sekä uudet ajoneuvot ovat edullisempia ja siten saavutettavampia. Suomen autokannan ikää tarkasteltaessa voisi päätellä, että nuorison autot ovat pääsääntöisesti huomattavan iäkkäitä ja siten myös suuripäästöisiä.

 

EU:n liikennepolitiikan näkökulmasta kaksipyöräisiä tulisi edistää erityisesti kaupunkialueella sekä liikenteen sujuvuuden että 2-pyöräisten jättämän pienemmän hiilijalanjäljen vuoksi (polttoainekulutus, valmistusmateriaalimäärät ja 2-pyöräilijät käyttävät 4-pyöräilijöitä todennäköisemmin julkisia kulkuvälineitä talvikaudella). EU:n valkoisen kirjan mukaan 2-pyöräliikenne on osa liikenneongelmien ratkaisua, ei osa ongelmaa. Nuorten kuljettajien ajoneuvot ovat tähän mennessä olleet kohtuullisen kevyitä ajoneuvoja. Ajoneuvon kasvanut omamassa (80-450kg -> 1.500kg) tulee kasvattamaan liikenteen päästöjä.

 

Tästä näkökulmasta toivommekin eduskunnan käsittelevän ajokorttiuudistuksen yhteydessä EU:n ajoneuvodirektiivin mahdollistaman kansallisen poikkeuslupamenettelyn, jolla voi auton ajokortilla (B-kortilla) kuljettaa kevytmoottoripyörää (A1-ajoneuvo). 2-pyöräiset ovat yleistyneet erityisesti uusilla kaupunkialueilla perheen toisena ajoneuvona auton rinnalla.

Jotta Suomi tulee pääsemään päästötavoitteeseensa se ei voi unohtaa 2-pyöräliikennettä vaan sen tulee edesauttaa 2-pyöräliikennettä ja hyödyntää niiden vähäpäästöisyys.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10392326?fbclid=IwAR3x1MkOD-Wi1qVoUvKfXQw-OzdORmOe3TBbe7QFzcTE2e4cJhII9HIcAM4 

 

6) Mistä kasvatusta asenteeseen?

Mikään ajoneuvo ei käy kenenkään päälle ilman ohjaavaa kättä ja sitä kättä ohjaa kuskin asenne. Ehdotammekin, että liikennekasvatuksen osuutta lisätään kahdeksannen luokan opetussuunnitelmaan ja ajokieltokoulun sisältö lisätään yhdeksännen luokan opetussuunnitelmaan osana liikenteen asennekasvatusta, joka hyödyttää kaikkia liikenteen osapuolia ennakoivasti.

 

7) Loppukaneetti

Mielestämme tarvekohtaista harkintaa tulisi edelleen käyttää myönnettäessä 17-vuotiaille auton ajokorttia. Liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa:

•                               seuraamalla tarkemmin aiempia rikkeitä ajokortin myöntämisen ehtona

•                               17-vuotiaan suorittaessa auton ajokorttia tulisi koulutuksen sisältää ajokieltokoulun koulutussisältö riskien analysoinnin korostamiseksi

•                               17-vuotias ei saisi ajaa autolla klo 00-05 välillä

•                               17-vuotias ei saisi kuljettaa päihdeaineita tai päihtyneitä henkilöitä

 

Ystävällisin terveisin,

MP-Kauppiaat ry.

Anu Åberg

puheenjohtaja

 

 

www.motouutiset.fi

www.facebook.com/motouutiset

www.twitter.com/motouutiset

mobile +358 40 584 6240

 

Tiilitie 5

61600

Jalasjärvi

Finland

Lähettäjä: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Lähetetty: 22. marraskuutata 2021 9:00
Vastaanottaja: Erkki Mäki <erkki.maki@motouutiset.fi>
Aihe: Tiedote: Suomen Mp-Kauppiaat: Moottoripyörämyynti nousussa Suomessa – kiinnostus siirtymässä adventure- ja pienikokoisempiin pyöriin

 

Tervehdys

 

Ohessa Suomen MP-kauppiaiden tiedote moottoripyörämyynnin sujumisesta Suomessa vuoden 2021 yhdeksän ensimmäisen kuukauden ajalta. Kokonaiskuva on hyvä, sillä kasvua on tapahtunut globaaleista koronan aiheuttamista puolijohde- ja komponenttipulasta sekä rahtitoimitusten ongelmista huolimatta.

 

Mopomyynnissä taas on tapahtunut reilua laskua, mutta kyse lienee tilastollisesta harhasta. Lisäksi sähkömopoilu nostaa suosiotaan.

 

Motouutiset hoitaa Suomen MP-kauppiaiden ulkoista tiedotusta.

 

Terveisin

Erkki Mäki

päätoimittaja

 

Liitteet: Suomen Mp-kauppiaiden tiedote(pdf, ja alla tekstimuotoisena), Moottoripyörien rekisteröinti 1-9/2021, 10 eniten rekisteröityä merkkiä, 15 eniten myytyä MP-mallia, Mopomyynti 1-9, 13 myydyintä merkkiä.

 

Suomen MP-kauppiaat ry.

 

 

Tiedote, 22.11. 2021                                                                                                                                                                                                     Julkaisuvapaa

 

Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin entistä enemmän – toimitusvaikeuksista huolimatta

 

– Moottoripyörien rekisteröinti nousi vuoden 9 ensimmäisen kuukauden aikana koronaviruksen aiheuttamista tuotanto- ja kuljetuskapeikoista huolimatta, toteaa Suomen MP-kauppiaat ry:n puheenjohtaja Anu Äberg. Lisäksi moottoripyörien kysyntä on murroksessa: adventurepyörät ja pienikuutioiset pyörät kiinnostavat aiempaa enemmän.

 

Kaikkiaan Suomessa rekisteröitiin 3367 uutta moottoripyörää tammikuusta syyskuuhun ulottuneella jaksolla. Se on 1,2 % enemmän kuin 2020, jolloin pyöriä myytiin 3328 kappaletta.

 

– Myynti olisi todennäköisesti ollut suurempaa, mutta yleismaailmallinen puolijohde-, komponentti- ja varaosapula yhdistettynä rahtiongelmiin hidastivat myyntiä, Anu Åberg kertoo.

 

Toimitusongelmat todennäköisesti jatkuvat myös vuoden 2022 aikana, mikä tarkoittaa sitä, että jos on hankkimassa uutta pyörää, tilaus kannattaa jättää jo alkuvuodesta.

 

Myytyjen pyörien mallistossa näkyy muutos: seikkailu- eli adventurepyörien ja pienehköjen, 500-kuutioisten ja sitä pienempien moottoripyörien kysynnän kasvu. 

 

– Kiinnostus seikkailupyöriin on globaali trendi, Åberg näkee. – Ja se tulee jatkumaan. 500-kuutioisten ja pienempien pyörien kysyntä taas heijastaa naismoottoripyöräilyn kasvua. Pyörän ergonomia ja sen käsiteltävyys ovat naisille tärkeämpää kuin sen koko tai teho.

 

– Jos pyörä tuntuu hankalalta käsitellä, niin ajaminen ei ole kivaa, ja harrastus voi jäädä siihen. Pyörää voi aina vaihtaa ja päivittää tarvittaessa isompikuutioiseen, jahka saa ajotuntumaa ensin aikaiseksi.  

 

– Moottoripyörien suosiota selittävät varmasti seikkailullisuus ja sopivuus työmatkaliikkumiseen. Myös ympäristönäkökohdat puoltavat moottoripyörän käyttöä. Elinkaaren mittaiset kokonaisvaikutukset ovat huomattavasti pienemmät maailmassa, missä useimmiten ajetaan yksin työmatkoja ja muuta ajoa, hiilipäästöistä puhumattakaan, Åberg pohtii.

 

Mopedien myynti puolestaan laski yli neljänneksen, 26,8%, edellisvuotisesta. Lasku johtuu suurelta osalta tarpeesta kilvittää Euro 4 -mallin mopot joulukuussa. Mopoja myytiin jaksolla kaikkiaan 3762 edellisvuoden 5284 kappaleeseen verrattuna.

 

Sähkömopojen markkinaosuus on vahvassa nousussa, nyt jo 11,1 % myydyistä mopoista on sähköisiä.

 

– Sähkömopoilu on sikäli erikoinen laji, että se on tuonut myös aikuiset mukaan mopoiluun. Uusille urbaaneille alueille saatetaan ostaa sähkömopo kauppakassiksi vähän niinkuin koko perheen käyttöön. Ikään kuin kakkosautoksi, tai työmatka-ajokiksi, Åberg selventää.

 

Lisätietoja:         Anu Åberg, puheenjohtaja, Suomen MP-kauppiaat puh. 040 558 9911, anu.aberg@tuusmotor.fi

 

 

Liitteet:                Mp-ja mopomyyntitilastoja 1-9.2021.

 

www.motouutiset.fi

www.facebook.com/motouutiset

www.twitter.com/motouutiset

mobile +358 40 584 6240

 

Tiilitie 5

61600

Jalasjärvi

Finland